Na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu gostuje glasoviti filmolog Thomas Elsaesser. Bit će prikazan njegov cjelovečernji film, a potom će profesor Elsaesser održati predavanje na engleskom jeziku. Program se održava u ponedjeljak, 26. lipnja 2017. godine s početkom u 19 sati na pozornici Akademije dramske umjetnosti (Trg maršala Tita 5, Zagreb). Thomas Elsaesser je profesor emeritus na Odsjeku za medije i kulturu Sveučilišta u Amsterdamu. Od 2006. do 2012. godine radio je kao gostujući profesor na Sveučilištu Yale, a predaje i na Sveučilištu Columbia u New Yorku. Objavio je velik broj radova na temu filmske povijesti, teorije filma, novih medija. Unuk je poznatog njemačkog arhitekta Martina Elsaessera, jednog od ključnih likova filma Otok sunca / The Sun Island. FILM: Otok sunca / The Sun Island (Njemačka 2017, 85 min; strandfilm/ZDF, red: Thomas Elsaesser) Film dokumentira život i karijeru Martina Elsaessera (1884-1957), glavnog arhitekta Frankfurta. Riječ je o dokumentarno-esejističkome filmu o slučajnostima, uništenim životima i posthumnoj slavi, koji se oslanja na jedinstvenu zbirku kućnih snimki, fotografija, pisama te suvremenih intervjua kako bi dokumentirao i dramatizirao ključno razdoblje u obiteljskoj povijest dva nimalo zaboravljena njemačka pionira arhitekture – dizajnera znamenitih građevina i stvaraoca urbanih vrtlarskih nacrta. Radnja filma odvija se u Frankfurtu i Berlinu od 1927. do 1935. godine, tijekom Drugog svjetskog rata, pa sve do danas. Film uključuje povijest frankfurtske Großmarkthalle, znamenitosti građene u internacionalnom stilu, prije i poslije akvizicije od strane Europske središnje banke, nakon čega je zdanje postalo dijelom njenog novog sjedišta. Kroz temu akvizicije povezuju se biografija Elsaessera, obiteljska povijest te burna povijest frankfurtske središnje tržnice. Osim navedenog, film govori i o podrijetlu zelenog pokreta; recikliranju, održivosti i životu izvan sustava (off the grid), prije nego li su ove ideje uopće izmišljene. PREDAVANJE: The Found Footage Film as Historical Challenge, Testimony and Aesthetic Attraction Na marginama dokumentarnog, film napravljen prema pronađenim materijalima (found footage film), koji datira s početka 20. stoljeća i tradicije kompilacijskog filma, ponovno se uspostavio 1990-ih godina. Kao oblik meta-kina te kao dio instalacijske umjetnosti, koji često dokumentira prirodu samog materijala filma, pronađene filmske snimke stekle su prestiž i kao povijesni izazov filmskim stručnjacima i kao estetska atrakcija filmskim umjetnicima i publici. Ova refleksivna filmska samo-refleksija, pojačana nostalgičnim šarmom zastarjelog i beskorisnog, kao i povećanom važnosti arhiva kao kreativnog resursa, postavila je filmske snimke na čelo različitih praksi. One uključuju esejistički film i druge para-narativne i argumentativne prakse koje se sastoje od dosad neočekivane arhivske građe, inspirirane kućnim snimkama, industrijskim i medicinskim filmovima, nadzornim snimkama te ostalom upotrebom pokretne slike koja nije nužno namijenjena javnom prikazivanju ili masovnoj zabavi. Predavanje Thomasa Elsaessera skicirat će kontekst ovog oživljavanja te komentirati vlastitu uporabu arhivskog materijala u stvaranja filma Otok sunca.